يوم التلات كنت عندكم فى البيت ياهدى ... كلنا كنا هناك وكنت مستغربة جدا فى كل لحظة عدم وجودك .. كنت بكلم نفسي من اول ماقربنا من البيت وأسأل نفسي عليك .. أنت ازاى مش موجودة ؟! يعنى ايه موت ؟! ينفع يعنى تموتى وتسيبى كل الحياة دى ؟! ينفع أنت تموتى واحنا كلنا كده موجودين وحاسين بوجودك ومش قادرين نلمسك ؟! اتكلمنا وضحكنا وصوتنا كان عالى وأكلنا وشكلنا كان مبسوط بس أنا واثقة ان الكل كان بيدور عليك فى كل ركن زى ما أنا كنت باعمل بالظبط  .. الأكل كان حلو قوى ياهدى ومنار كانت عاملة صينية مكرونة بالباشاميل تحفة .. طبعا فاكرة كنا بنعمل ايه سوا زمان فى المكرونة دى ؟ هو أنا ممكن أضحك تانى من قلبى وبجد لما حاجة تفكرنى بذكرياتنا سوا ؟! طنط أصرت انى أدوق من الكبيبة اختراعها اللى انا كنت فاكراها هى الكباب وأنا صغيرة وفاطمة مبروك اتريقت على جهلى ساعتها .. فاكرة كنا بنحبها اد ايه ؟؟ فى كل لفتة وكل همسة 
وكل مكان كنت بكلمك ياهدى .. كل حاجة موجودة الا انت ياحبيبتى .. كل حاجة موجودة بس من غير روح .. واحنا مروحين مقدرتش اظبط الطرحة فى مراية الصالة خفت أعيط أو طنط تعيط عشان ده مكانك ودى وقفتك .. بخاف أنام على السرير الصغير ياهدى والكبير كمان ومابحبش أبص من الشباك ولا أقعد حتى على الكراسي .. أنا مش عايزة اعمل أى حاجة من اللى كنا بنعملها سوا زمان عشان ماتفكرنيش بيكى وازعل وأفتكر انك مش موجودة وأعيط .. لما نزلنا تحت طنط نوال وقفت تتفرج على المحلات اللى تحت البيت وأنا افتكرت كل المرات اللى كنتى بتشجعينى اتفرج عليها أو اشترى منها .. كنت حاسة انك واقفة جنبى .. اتحججت ان المحل زحمة ووقفت بره عشان اتكلم معاكى اكتر .. اسمع صوت ضحكتك وحماسك وأنت واقفة معايا قدام المحل وبعدين ربنا كان كريم معايا وألهمنى ان اللى حصل لك قدر أنا واحنا مكناش نقدر نغيره وان الاكل اللى أكلناه سوا ده مش نصيبك ومش من رزقك من قبل ماربنا يخلقنا كلنا وأنك روحتى لربنا بعد مااستوفيتى أجلك واخدتى من الدنيا رزقك بالظبط من غير نقصان من ربنا العدل وان كل حاجة بتحصل وأنت مش فيها مش بتاعتك ومايصحش اعترض على قضاء ربنا فيها .. قلبى بقى هادى كتير بعد ماقلت لنفسي كده وفوضت الأمر لله وروحت .. بس النهاردة قلبى خلانى اشوف بروفايلك ولقتنى سامعة صوتك بتتكلمى .. سامعاه بوضوح ياهدى وفكرتينى بإيمان لما حلمت بيكى بتكلميها فى التليفون وأنت فى المستشفى وبتضحكى .. ضحكتك كانت حلوة ياهدى .. كل حاجة فيكى كانت حلوة .. طارق وعمرو زعلانين عليكى قوى .. عمرو كان ميت من العياط فى الجنازة .. طارق بقى عنده رضوى ياهدى .. رضوى وسلمى اللى كنتى بتحبيها وبتحبي سيرتها لغاية اخر يوم شوفتك فيه ... أنا عاملة صورتك خلفية للاى باد وسلمى سألت عليكى وقلت لها دى طنط هدى .. أنا مستنية لما تكبر شوية وتفهم وأكلمها عنك وانك كنتى بتحبيها وواثقة انها هتحبك زى ماأنا حبيت جدو عيسي على السمع بس .. فاكرة عمو شبل ياهدى وزعلنا عليه لما مات ؟ فاكرة لما قلتى انه من الناس الطيبة اللى بتموت من غير ماتتهنى فى الدنيا  ؟ فاكرة ازاى اتمنينا ان ربنا يعوض الراجل الطيب ده فى الآخرة ؟ أهو انا مكنتش أعرف ساعتها انك هتكونى زيه .. فاكرة يوم وفاة منى لما قلت لى انك زعلانة لان دى أول الاحزان مش آخرها ؟ مكانش يخطر على بالى أبدا ان تانى الاحزان هيكون أنت ؟! أنا مش لاقية حد فى الدنيا أفضفض معاه ياهدى .. ماما مش باقدر دلوقتى أقولها كل حاجة حتى اللى بتحصل فى الشغل عشان بتزعل وبتتعب .. وبقيت أخاف عمرى يبقى طويل وأفضل ساكتة كده .. لما بتحصل لى أى حاجة تضايقني باعيط لانى مش لاقية أى حد أحكى له .. أنا اكتشفت انك كنتى موجودة فى كل تفاصيل حياتى ياهدى ومش عارفة هاقدر أكمل ازاى لوحدى .. لما باعمل سلطة زبادى أو ورق عنب بفتكرك ؟ عارفة ليه طبعا ؟:) أنا بعمل بنصيحتك وبحط سكر على أى أكل حسيت ان الصلصة بتاعته زيادة عشان ماتتعبش ماما وبشرب مايه كتير على اد ماأقدر .. عارفة حتى الشيش بتاع الشبابيك بيفكرنى بيكى وبأقول لنفسي هدى كانت بتنضفه بتخليه زى الفل .. وحشتينى ياهدى ووحشنى الرغى بتاعنا ولما كنت بنام منك وأنت بتحكى ... فاكرة لما نقلنا العفش فى البلد ؟ فاكرة الضحك اللى ضحكناه يومها .. سلمى نفسها تاخد الايباد معاها العبور وحاسة انها فى يوم هتخبيه تحت الشال زى ماعمتها عملت زمان فى البيانو بتاعك .. سلام على روحك ياحبيبتى .. سلام على روحك الحلوة ربنا يرحمها ويغفر لها ويسكنك الجنة ويجمعنا بيكى ياحبيبتى 

0 التعليقات: