اليأس خيانة

أنا فاكرة ...
المواطن السودانى اللى نزل يرقص فى الشارع بعد بيان التنحى 

والمواطن السودانى التانى اللى كتب رسالة لقناة الجزيرة وبيقول لمصر فيها :والله أم الدنيا وأبوها كمان ...فيه كتب تاريخ ممكن نخليها بس عن أسباب اعتقاد المواطن ده ان مصر أم الدنيا وأبوها كمان ...مهما جار الزمان 

وماما لما هيصنا بعد التنحى ونظرتها لينا وخروجها من الاوضة عنيها مدمعة مع انها كانت بتتمنى اللحظة دى زينا ....الشعب العاطفى ده اكبر دليل على ان مبارك خسرنا ....آه والله العظيم بعد التلاتين سنة هو الخسران مش احنا ..كان ممكن بينا ومعانا يعمل دولة مالهاش مثيل ...لكن هو احتقرنا لدرجة انه بعد كل الفساد كان عايز كمان ابنه يكمل معانا 

انى كنت اتمنى من مبارك خطاب على غرار (فهمتكم ) أو يحترمنا ويعتذر على اللى حصل فى البلد فى عهده من غير (لم أكن أنتوى) وحركات الذئاب دى 

زغاريد -هى اسمها زغاريد فعلا ؟ - نوارة على الجزيرة ..ومفيش خوف تانى ومفيش ظلم تانى ..مع اننا لسه فى نفس الخوف والظلم ..بس ولو ..اللحظة دى ماتتنسيش وفيها أمل

انى كنت خايفة من عمر سليمان وشايفاه أخطر من مبارك والشريف وسرور وكل العصابة ولما قالوا ان عمر سليمان من مرشحى الرئاسة حسيت باكتئاب رهيب وان اللى اقترح عمر سليمان للرئاسة تعمد اهانتى بطريقة بشعة .....وبعدين عمر سليمان مات ...آه وربنا مات ..عادى خالص يعنى ...زيه زى غيره ..ومش شماتة فى الموت ابدا ...بس انا بهدلتنى أيامها ...كنتِ خايفة منه ليه ياهانم ؟! ليه بنى آدم مهما كانت سطوته ممكن يخوفك كده وهو اصلا بنى ادم ....يعنى ضعيف زيه زيك وميقدرش يرد ملاك الموت زيك بالظبط 

تترات الجزيرة واختيارها لمقتطفات من خطب عبد الناصر والسادات ومبارك 

أم كلثوم ربنا يسامحها ويغفر لها هى والجزيرة ال18يوم بعيط لما اسمع ..أنا ان قدر الاله مماتى ..لاترى الشرق يرفع الراس بعدى ...
برضه دى ممكن يتعمل فيها كتب تاريخ 

التحية العسكرية للشهداء ...رغم كل اللى شوفناه بعدها من المجلس العسكرى ..مهما كان انهم ضحكوا علينا وان دى من خطط خداعنا ...بس برضه بحبها ومؤثرة ومفقدتش قيمتها ولا معناها 

نجرو لما كتب على بروفايله فى الجمعة اللى قبل التنحى ..
بلادى بلادى بلادى ..لكِ حبى وفؤادى 
ويومها حسيت انى رغم حبى للنشيد الوطنى طول عمرى لكن ماشفتوش قبل كده بالجمال ده 
نجرو برضه لما لاقانى باغنى بعد رحيل مبارك ..
وقال لى : رشا هانم ....رشا هانم .....مبارك رجع 

لما عمرو خدنى معاه أول فبراير للتحرير وقلت له يومها انا مش هانسى اليوم ده ....
أنت مورا حبيبى ....وقالى يبقى لما اقولك اكوى لى هدومى متبقيش تعترضى وتكوى وانتى ساكتة .....وانى عيطت واتخانقت معاه يوم التنحى وقلت له انا مش مسامحاك عشان كان نفسى اكون فى الشارع لحظة التنحى 

انى كنت هاموت بعد خطاب سأظل ..ومكنتش عارفة أنام أبدا وبحاول افسر الاعراض اللى عندى ياترى هى هتبقى بجلطة مخ ولا قلب ..وانى كنت باروح لعمرو اوضته اطمن عليه واشوفه نام ولا لأ ...الاقيه صاحى وانا عارفه انه كان مرهق جدا واقوله يابنى نام ربك هيدبرها ..وهو يقولى مش عارف اخد نفسى -ابن الكلب ده -عايز مننا ايه تانى !!

انى مكنتش متخيلة انى فعلا هاشوف مبارك فى القفص ومتوترة ومستنية الجلسة تبدأ عشان اشوف ياترى هيتحججوا باجراءات الأمن ولا هيعملوا ايه ومن أول لحظة شوفته فيها قلت لنفسى بصوت عالى ...ده هو !!!
معرفتش انطق بعدها وخصوصا بعد ماالقاضى نادى عليه وقال ...افندم ..أنا موجود 
مش ممكن على كم الدروس والمعانى فى اللحظة دى ..لدرجة انى قررت بعدها اعتبر مبارك تاريخ خلاص واتعامل معاه على الأساس ده ...بس فى لحظات الاحباط بلاقينى نسيت قرارى وجبت له القديم والجديد 

قبل ماتبدأ حفلات الندب والولولة النهاردة ...لا سمح الله الثورة مش بنى ادم مات ودى الذكرى بتاعته ...الثورة وسيلة ..لسه معرفناش نستغل الوسيلة دى لغاية دلوقت ونعمل اللى عايزينه لبلدنا ...برضه ده مش مبرر لليأس والاحباط 

لو مصر كانت دولة أى كلام ومرمية ملهاش لازمة فى أى مكان فى الخريطة ..مكناش هنشوف اللى شوفناه وبنشوفه من بداية الثورة للنهاردة 
هندفع تمن ان اللى عايزين نفرح بيها تبقى..... مصر 

اليأس خيانة يارجالة

11فبراير 2013 على فيس بوك 

4 التعليقات:



شمس النهار يقول...

مش ياس بس مابقيناش فاهمين حاجة تاني :)

حفيدة عرابى يقول...

نورتى ياشمس هانم :)
زى ايه اللى مش فاهمينه ؟

تامر علي يقول...

انا بسلم بس علشان كنت معدي بالصدفة
اسعد الله اوقاتكم

حفيدة عرابى يقول...

أستاذ تامر على
الله يكرمك يافندم
ربنا يسعد كل أيامك :)
نورتنا :)