عن الانقلاب 3

بعد الانقلاب بقى عندى قائمة طويلة للشخصيات اللى اشتركت فى الانقلاب وساعدته 
كل يوم القائمة دى بتزيد أسماء جديدة 
نيتى تجاه الأسماء دى ..انى لو معرفتش أحاسبها فى الدنيا 
فأنا هختصمها قدام ربنا سبحانه وتعالى يوم القيامة
حد متخيل أنا بكره النااس دى اد ايه
يمكن ولا أنا عارفة اوصف كم الكراهية دى
النهاردة فكرت انى بستهبل 

هو أنا هابقى فاضية يوم القيامة ؟!!!
مش كفاية هول الموقف وتطاير الصحف وسؤال ربنا عزوجل 

مش كفاية الذنوب اللى هتفضحها الجوارح
هشوف نفسى ومصيرى ولا هاقول لربنا سبحانه وتعالى  عالم الغيب على اللى عملوه 

يارب ...اجبر كسرنا وانصرنا على القوم الظالمين واسلل سخائم صدورنا 

6 التعليقات:



مصعب صلاح يقول...

أولا
انا سعيد اني شفت المدونة بتاعة حضرتك تاني، بجد البعد عن التدوين حاجة سخيفة

القايمة كبيرة وكويس انها بتزيد عشان يميز الله الخبيث من الطيب

عاش الوطن وان شاء الله النصر قادم

habiba يقول...

الحال من بعضه
فيه حاجات كتيير اتكسرت بيننا ولا يمكن هتتصلح...
تحياتى.

الازهرى يقول...

عن الأمل

غير معرف يقول...

للاسف انتم بتقولوا علية انقلاب اْنما هو مش انقلاب هو تصحيح اوضاع وضع كان غلط وعشان ربنا سبحانة وتعالى ذكرها في القران باْنها اْمنة وستظل آمنة ليوم القيامة فاْراد بها الخير فاْزاح عنها الغباء والاستغلال والاستقطاع والضياع وجعلنا في حالة من الانقسام بعد ان كنا مترابطين كعائلة واحدة جزاهم الله على مافعلوة بكى يامصر
ووضعها بيد خير اْجناد الاْرض وشعبها الحقيقى وليس المضلل ...
تحياتى ويارب نرجع زى ماكنا في الاول.
انسانة

غير معرف يقول...


النصابين

أعلن عدلى منصور، رئيس الجمهورية المؤقت، في كلمته التي بثها التليفزيون المصري، السبت 5 أكتوبر 2013، بمناسبة احتفالات نصر أكتوبر،، عن البدء فى تدشين أولى خطوات مشروع إنشاء محطات نووية للاستخدامات السلمية، منها استخراج الطاقة، على أن تكون منطقة الضبعة أول المواقع المقترحة للدراسة!!!

لماذا نشترى مفاعل نووى تزيد تكلفته على 5.52 مليار إيرو ، و 300 من مراوح توليد طاقة الرياح تنتج ما يعادل مفاعل نووى و تتكلف 900 مليون إيرو فقط؟!!!
و بعد نهاية خدمة المفاعل النووى يلزم تفكيكه و تخزينه وهذا يتكلف حوالى 600 مليون إيرو....

ستنتج مصر بعد كل الفرقعة الاعلامية والتكلفة الباهظة 4000 ميجاوات فقط لا غير من خلال 4 مفاعلات نووية .. فى حين أن ألمانيا تنتج حاليا 20 ألف ميجاوات من الكهرباء من الطاقة الشمسية ، و هو ما يعادل أنتاج 20 من المفاعلات النووية وإيضا تنتج 31 ألف ميجاوات، من طاقة الرياح.

فى تصريحات صحفية فى إبريل 2011 يقول د.فاروق الباز ، مدير مركز أبحاث الفضاء في جامعة بوسطن بالولايات المتحدة الأمريكية ، أن توليد الكهرباء بأستخدام الطاقة النووية تنتج عنه مواد مشعة فشلت كبرى دول العالم في التخلص منها، و أنه يمكننا تطوير الطاقة الشمسية فى الصحراء الغربية لتحقيق جميع أحتياجاتنا فى وادى النيل، كما أنه يمكن الأعتماد فى منطقة البحر الأحمر على طاقة الرياح ، و" أن المرحلة الحالية تتطلب تطوير تكنولوجيا الطاقة الشمسية والأستفادة منها ".

من المنتظر أن يستغرق العمل 40 سنة لأزالة الأنقاض ، تكاليف تعويضات ضحايا الكارثة النووية فى فوكوشيما وأعمال إزالة المخلفات 100 مليار إيرو، قاع البحر أمام فوكوشيما سيتم تغطيته بالخرسانة ، و بتكلفة قدرها 10 مليار إيرو ، وهناك تقديرات بأصابة حوالى 100 ألف طفل بأمراض سرطانية نتيجة كارثة فوكوشيما.."

و تقول إيفا جلفشنيج ، رئيسة حزب الخضر فى النمسا، تكنولوجيا المفاعلات النووية لا يمكن التحكم بها.
وقالت المستشارة الألمانية، أنجيلا ميركل : "إن الأحداث التي وقعت في اليابان تبين لنا أنه حتى الأشياء التي تبدو مستحيلة من الناحية العلمية قد تحدث."

ألمانيا و بلجيكا و سويسرا يقرروا إنهاء الطاقة النووية و أغلاق مفاعلاتهم النووية تدريجيا ، و إيطاليا تظل خالية من الطاقة النووية، هو قرار الإيطاليين فى أستفتاء شعبى و الذى صوت بنسبة 95 % ضد الطاقة النووية. علما بأن النمسا و الفلبين بعد بناء مفاعل نووى على أرضهم لم يتم تشغيله و أصبح مزارا للسياح .

نرجو من السادة القراء العقلاء و الوطنيين قراءة هذه الموضوعات التى تناقش موضوع النووى السلمى من الألف إلى الياء و التى اتفق كل الخبراء على أن عيوبه أكثر من مزاياه

ثقافة الهزيمة .. كارت أحمر
ثقافة الهزيمة .. حدث فى اليابان
ثقافة الهزيمة .. أرجوك لا تعطنى هذا السرطان‏
ثقافة الهزيمة .. البحث عن الشمس


مزيـــد من التفاصيل و قراءة المقالات بالرابط التالى

www.ouregypt.us

يا مراكبي يقول...

فاتني 6 بوستس في المدوَّنة
المهم: عُدنا :-)
أكتر حاجة عجبتني كانت في البوست اللي قبل فات وكُنتي يتتكلمي عن الخيط الرقيق بين الإعتراف بأخطاء الإخوان وبين إن مش عشان نصحح الأخطاء دي نقوم ننتهج منهج الإرتماء مرة أُخرى في حُضن العسكر بعد ما ثُرنا عشان نتخلص من الحُكم العسكري، وإن كان لازم ننتهج منهج ديمقراطي عشان نزيح حُكم الإخوان اللي كان خاطئ ده، لحد هنا أنا مُتفق معاكي تماماً.

عارفة المُشكلة فين؟ عارفة إيه اللي قلب الأمور بالشكل ده؟ كان سوء تقدير رهيب من الإخوان في توقيت قاتل خللي الأمور تفلت وتتجه لكده، الإحتقان الشعبي كان في ذروته والأعداء (أعداء الإخوان من فلول وعسكر وقوى دولية) كانوا في قمة عداءهم للإخوان وبدل ما يختار الإخوان التهدئة والتنازُل أو التراجُع الإستراتيجي لفترة ما، اختاروا التصعيد، وهنا كانت النهاية.
أما الخطأ اللي قبل ده واللي بدأ من نوفمبر 2012 فكان سوؤ تقدير قوة وأطماع الخصوم وعدم احتواءهم من البداية، لأن الصدام معهم وبالذات في مصالحهم هو اللي خلق العداوة المُبكرة، مش شطارة أبداً إني أصطدم بكل القوى دي بدري قوي كده(حتى وأنا عارف إنها مش على حق) لأن ده هيخسرني كل حاجة فجأة، وكان لازم نتبع سياسة النفس الطويل والإحتواء التدريجي، لكن تقولي إيه، استعجلوا قوي :-(