مراسيل


أنيس منصور 
يعنى أنا فى اعدادى وثانوى والقراءة النهمة لكتبه 
وحلم الصحافة بسببه
 وكتب المدرسة اللى عليها اسمى واسمه بصفته أستاذى 
والاعتقاد الغريب انى لما هاقابله..
هيوافق يشغلنى معاه فى أخبار اليوم 
يعنى كتاب تحطيم الالهة 
اللى كان تقريبا بعشرين جنيه 
وأنا مكانش معايا فى معرض الكتاب غير العشرين جنيه 
واشتريته علشان اسم أنيس منصور عليه 
فاهمة ومتابعة كل الانتقادات الموجهة لافكاره وعلاقاته السياسية 
بس أنا النهاردة مش فاكرة غير أنيس منصور
 اللى سمعت منه أول مرة عن سارتر والوجودية
 ومفهمتهاش لغاية دلوقت 
مش فاكرة غير كتاب حول العالم فى 200 يوم
 واصرارى من جماله انى اخلصه فى نفس اليوم وعملتها 
مذكرات شاب وشابة غاضبة والسيدة الاولى 
وأرواح وأشباح ولعنة الفراعنة 
فاكرة متعتى بقراءة كل كتبه بأفكارها ومواضيعها الغريبة 
مقاله فى الاهرام والعداء المصطنع للمرأة 
عمرى ماصدقت انه عدو المرأة مش عارفة ليه 
أنيس منصور 
من البشر اللى شكلوا وجدانى
 وكان ليهم تأثير فى حياتى
 ولما بيموتوا باحس انى كبرت 
وأنا مش باحب الاحساس ده 
الله يرحمه ويحسن إليه ويدخله فسيح جناته 
___________

القذافى 
وهو عايش كنت باتمنى له الموت اكتر من مرة 
وكنت متوقعة انه لازم يموت بالطريقة دى 
يمكن ده يشفى جزء من غليلى 
بحق البشر اللى قتلهم والبلد اللى خربت 
لكن لما شفته لقتنى متأكدة
ان لو القذافى وقع فى ايدى
 عمرى ماكنت هاقتله ولا هامثل بجثته 
ولا هانشر فيديوهات قتله وسحله واتفرج عليها 
أنا كرهت القذافى وحكمه وجنونه اللى ضيع ليبيا 
وكرهت كمان طريقة موته
 ومكانش فى بالى حقيقى انى هضايق كده 
أنا باكره القتل حتى فى حق القتلة 

____________

يامجلس العسكر 
ضهرنا بقى للحيط وده أكبر غلط 

___________

معمر القذافى 
لازم نفهم وندرس ونتعلم ونعلم غيرنا  
ليه الشباب الثورى المبشر بكل الأمل 
بيتحول لطاغية أبشع من اللى ثار ضده 

_____________

عبد الرحمن يوسف 
مع عظيم احترامى ..اعتذر بالنيابة عن نفسه 
أنا قلت نعم فى الاستفتاء 
ولغاية اللحظة دى مش لاقية سبب يدعونى للاعتذار 

_____________

أنا قلقانة جدا على ليبيا 
وحاسة ان فرحتها بالخلاص من القذافى هتتأخر كتير 
كمان أنا مش حاسة برغم حالنا دلوقت 
ان ليبيا سبقتنا فى طريق الثورة 
وان الطريق مفروش قدامها للبناء من أول وجديد
العكس هو الصحيح ..فى نظرى على الأقل
اللعنة على الناتو والمصالح وأمريكا 
والثروة لما تكون مش فى ايد أهلها 

_____________

فلولية الهوى أحيانا 
وأحيانا أفتخر بذلك 

________________

.....................
وبعد ماكتبت الكلام مسحته 
ولقيته وهو مش مكتوب أجمل وأصدق 

2 التعليقات:



شمس النهار يقول...

رغم ان انيس منصور عدو للمراه

وكان حاططت نقره من نقرها

الا اني قريت اغلب كتبه

وطبعا 200 يوم حول العالم اهمها

له طريقة لطيفة محببه في الكتابة

يمكن علشان دارس للفلسفة وكده

الله يرحمه

حفيدة عرابى يقول...

شمس هانم
أنا كان عندى احساس قوى انه مش عدو للمرأة ولا حاجة
وان العداء ده مصطنع وشبه العداء اللى كان عند أستاذه الحكيم
عموما
أنيس منصور الله يرحمه كان ليه فضل كبير عليا فى القراءة
الله يرحمه

نورتينى ياشمس هانم